stage_goods_TT

Pneumatici za kamione

Hurrican mašina: Monstrum i remek delo tehnike

Što bliže priđete mašini bolje ćete shvatiti zašto se baš tako zove. Kada Hurrican mašina radi sve se menja u hali  Continental fabrike u Slovačkoj, gde je instalirana, čini se da vazduh treperi. Hurrican mašina iz Puhova je i monstrum i remek delo tehnike. Nalazi se na duboko ukopanoj betonskoj osnovi i izdiže se bezmalo 15 metara u visinu skoro dodirujući plafon fabričke hale. Kada počne da radi prosto osecate njene vibracije kroz celo svoje telo. Ove vibracije potiču od silne snage iz velikog bubnja koji je srce ove mašine. Ljudi koji nisu upoznati sa ovom mašinom mogu da se uznemire. Za Martina Tojsnera zvuk ove mašine je muzika za uši. Nema ništa slađe nego da je vidiš i čuješ kako radi.

Image

Doktor hemije je osmislio i razvio Hurrican proces reciklaže za Continental i za njega nema ništa slađe od toga da vidi i čuje ovu mašinu kako radi. Još 1996.-te Tojsner je znao kako ogromne količine neobrađenog otpada čeličnog kabla mogu da se recikliraju. U to vreme on je bio menadžer odeljenja za zaštitu okoline Continental-ovih pneumatika za komercijalna vozila. Nije mogao da se pomiri sa jako skupim godišnjim odbacivanjima više hiljada tona otpada akumuliranih od strane Continental fabrika, kao ni sa ogromnim opterećivanjem deponija ovim otpadom.

Ovaj otpad ne može da se izbegne prilikom proizvodnje guma, međutim može da se reciklira. Na kraju krajeva materijal korišćen za ovo je neobrađen. Kamionske gume sadrže čelične kablove ugrađene u gumu i kako ova smesa guma još nije obrađena, otpad u ovom slučaju proizilazi iz dva dragocena materijala koji treba da se iskoriste štedeći sredstva i štedeći na troškovima deponovanja što je sve ekološki prihvatljivo, korisno, a takođe i ekonomično.

Pre Tojsnera niko nije uspešno razdvojio smesu gume od čeličnih kablova u industrijskoj razmeri u nameri da reciklira oba materijala ili da ih ponovo uvede u proces proizvodnje. To nije lak poduhvat. Iako ima otpada ili mašina za uništavanje otpada gde na primer mašine za pranje veša bivaju uništene metalnim diskovima koji odstranjuju gvozdene delove, dok je gumena smesa plastična kao glina za modeliranje što komplikuje situaciju.

teaser_66w_image2

Uprkos tome, Tojsner je imao ideju kako da razdvoji čelik od sjajnog crnog materijala. Jedna kompanija u Baden Virtenbergu koja je bila specijalizovana za razvoj postrojenja za reciklažu, napravila mu je posebnu mašinu. Opremljena ekstremno snažnim motorom ima dva debela gornja čelična lanca koji rotiraju velikom brzinom od nekoliko hiljada obrta u minuti i udaraju čelične kablove u otpadu koje pokretna traka ubacuje u veliki bubanj. Izložena ovoj stalnoj sili, gumena smesa biva odvojena od kablova u vidu granula. Tojsner je bio zadovoljan uspehom svog prvog pokušaja. “Granule gumene smese su ispale baš kao što smo hteli,” rekao je dugogodišnji radnik Continental-a, “a čelični kablovi su bili sasvim čisti. To je bio rezultat kome sam se nadao!”

Još je bilo potrebno mnogo vremena da Hurrican mašina postane operativna. Sve je na kraju bilo spremno u proleće 2012.-te godine. Od tada evropske Continental fabrike dostavljaju neobrađen otpad čeličnih kablova fabrici u Slovačkoj.

Međutim, još uvek je bilo potrebno doterati dizajn mašine. Sofisticirani sistem za zakrilca i vratila je bio neophodan da bi granule i čelik izlazile iz doboša na različitim mestima. Tokom obrtanja bubnja u njega se ubacuje talk da se granule ne bi lepile jedna za drugu. Imale su granule još nekoliko prepreka da pređu pre nego što su mogle da se ponovo izmešaju u novu gumenu smesu. Izdvojeni metal se međutim umotava u ogromne namotaje – dragoceni otpad speman za prodaju i dostavu industriji čelika.

teaser_66w_image3

Sive gumene granule se tada šalju u fabriku u Puhovu. Prvo se magnetima u bubnju odstranjuju ostaci deblje žice. Međutim, s obzirom da ni najmanji metalni ostaci ne smeju da ostanu prisutni, smesa gume se i dalje razbija na sitnije granule u separatoru visokog stepena, u principu “mega magnet” koji pokupi sav ostatak metala. I tu se ne završava sve. Pre nego što se granule preusmere nazad u regularni proizvodni ciklus Continental-ovih gumenih smesa, Tojsner ih šalje kroz rentgenski uređaj. Ukoliko još ima prisutnih sitnih metalnih ostataka, granule koje ih sadrže izdvajaju se i šalju nazad u sistem za magnetsko izdvajanje metala.

Na kraju, to što će jednog dana postati smesa za pneumatike komercijalnog vozila, provlači se kroz sjajne hromirane valjke više puta u velikim količinama. Veći deo ovog materijala dolazi kroz proces proizvodnje – “Otpad iz proizvodnje pneumatika za kamione, “ objašnjava Tojsner. Masa crnog materijala se sada valja i seče i valja ponovo pre nego što se izvuče u tanke trake u sledećem valjku preko pokretne trake. Tada se šalje na još nekoliko stanica pre nego što se u kvalitetu neophodnom za proizvodnju guma postavi na palete.

teaser_66w_image4

Boja sivog talka granula koje su izašle iz Hurrican mašine je iščezla. Materijal dobijen iz Tojsnerove mašine za reciklažu je sada potpuno reintegrisan u proizvodni ciklus i spreman da započne novi život u novim pneumaticima.

Mi koristimo kolačiće kako bismo vam osigurali najbolji ugođaj na našoj veb stranici. Kliknite ovde da biste saznali više ili promenili vaša podešavanja kolačića.