stage_goods_TT

Pneumatici za kamione

Gospođa Maslačak

Continental-ovo istraživanje novih materijala proširilo se čak do skromnog maslačka, biljke koja može da bude korišćena  za proizvodnju gume za pneumatike koji su izrazito ekološki. Istraživač materijala Karla Reker želi da doprinese ovome.

Image

Ovi pneumatici su crni i okrugli baš kao i svi normalni pneumatici. Suptilni maslačci u reljefu sa strane pneumatika su jedini nagoveštaj porekla materijala. To i naravno žutozeleni amblem sa imenom brenda “Taraxagum” izvedenim iz botaničkog imena biljke. U Continetal-ovom tehnološkom centru u Hanoveru, Karla Reker gleda sa ponosom na pneumatik izložen u konferencionoj sali, pneumatik koji je proizveden  samo dve nedelje pre toga u fabrici u Ahenu. Karla, koja ima doktorat iz hemije i odgovorna je za hemiju materijala u Continental-u, lično je prisustvovala kada je pneumatik izašao iz kalupa. “Čak ni dan pre toga nismo bili sigurni da li će uspeti.” Onda i nije iznenađenje da Karla nije dovoljno spavala noć pre toga. Njene kolege su provele nedelje da bi izvadili gumu iz maslačkovog korenja da se napravi prototip. A i mesecima su eksperimentisali u laboratorijama da saznaju kako da koriste novi material da zameni prirodnu gumu iz kaučukovog drveta koja se nalazi u svakom pneumatiku uz sintetičku gumu. Povrh toga je bio i ogroman administrativni rad, jer Karla radi sa Fraunhofer institutom sa Univerziteta u Minsteru od 2007.-me godine.

Sav taj trud se isplatio i prvi pneumatici od maslačka su izašli na ulice, iako je “ulica” u pitanju zapravo Continental-ova sopstvena pista za testiranje. Proizvodnja ovih pneumatika neće početi pre 2020.-te godine. Karla Reker ne može da sakrije svoj entuzijazam i njene oči svetle dok iznosi detalje jedan za drugim. Prvo, neke informacije o maslačku. Uzgoj, tip maslačka koji Continental koristi poznat kao Ruski maslačak, koji su modifikovali Fraunhoferovi istraživači  da pruži više biljnog soka i da može da se uzgaja kao biljka u polju. Cilj je da se dobije korenje veliko koliko i šecerna repa. Ovo će da omoguće uzgajivači u Bavarskoj i Saksoniji koji će da uzgajaju maslačke na poljima za testiranje. “ Moraćemo da čekamo od sezone do sezone i da se nadamo da između sezona neće biti poplava ili drugih prirodnih nepogoda.”, kaže uz grimasu četrdesetdevetgodišnjakinja u farmerkama i patikama koja izgleda dosta mlađe od njenih  godina. Uz svoj posao u Continental-u, Karla je studirala ekološku tehnologiju, predmet koji joj pomaže sada kada mora da se bavi biologijom i poljoprivredom.

“Ekspert za materijale unutra”

Karlin tim je nedavno dobio zvanično priznanje za njihov rad u Minhenu kada je projekat maslačak dobio GreenTec nagradu  najprestižniju evropsku nagradu za ekologiju. “To je svakako bio vrhunac karijere.” Prosto je zasjala Karla. “Inače, uspeh moga rada uglavnom ostaje skriven iako je deo mnogih proizvoda.” Šaljivo kaže da bi nekada volela da ima pečat koji kaže “Ekspert za materijale unutra”.

Zapravo, dobijanje gume iz maslačka nije ništa novo. Prvi patent za taj proces je odobren 1905.-te godine. Kolege Karle Reker našle su dve fascikle o maslačcima u Continental-ovim arhivama. “Ali istraživanje je prekinuto, jer nije bilo ekonomski isplativo,” objašnjava Karla. Danas stvari izgledaju drugačije. “Napravili smo studiju i prema rezultatima to je u današnje vreme isplativo.”  Takođe, maslačak je biljka za kojom nema potražnje i može da se gaji i u severnoevropskoj klimi i na zemlji koja nije plodna. Ovim ćemo uštedeti i na transportu sa tropskih plantaža kaučuka, a nema ni takmičenja sa uzgojem domaćih namirnica. Dodatne prednosti uključuju činjenicu da maslačkova guma može da namiri rastuće potrebe za gumom u svetu bez žrtvovanja prašuma za uzgoj kaučukovog drveta. Ovo bi smanjilo i emisiju ugljen dioksida, a povećalo biodiverzitet, dva faktora koja su takođe ubedila žiri za nagradu GreenTec.

Moć cveta velikih razmera

Pneumatici za kamione su potencijalno ogromno tržište za nove materijale. Oni teže 70 do 80 kilograma od čega je 30 do 40 posto prirodna guma, mnogo veća količina nego u pneumaticima za automobile. Međutim, Karla Reker veruje da će jednog dana sva guma u Continental-ovim pneumaticima poticati od maslačka. Iz ekonomskih razloga i  zbog sigurnosti, pneumatici moraju da budu napravljeni od kombinacije različitih materijala, ali sa maksimalnom održivošću, a maslačci će stvarno pomoći u ovome.

Trenutno se pravi probni sistem koji može da se koristi da se proizvede po tona gume od maslačka. “Ovo je tek početak,” objašnjava Karla. Značajna tolerancija je potrebna zajedno sa jakom podrškom od strane kompanije. Na kraju, takvi dugoročni projekti su jako neuobičajeni u ovoj industriji. Kao vođa projekta Karla je zadovoljna  da su svi uz njih i daju joj podršku. Bez sumnje, njena opčinjenost maslačcima i ogromna energija kojom zrači bili su ključni razlozi da se drugi ubede. 

Mi koristimo kolačiće kako bismo vam osigurali najbolji ugođaj na našoj veb stranici. Kliknite ovde da biste saznali više ili promenili vaša podešavanja kolačića.